Ashtanga & Mijn visie

Ashtanga / Mysore alleen Online LIVE lessen

‘Past beter bij mij en mijn visie’

Het lijkt misschien niet mogelijk om Mysore lessen online LIVE aan te bieden. Maar als je ervoor openstaat, dan zie je dat ”alles mogelijk” is. Ik moet toegeven dat het voor mij ook een moeilijke stap was om (noodgedwongen door Covid) over te gaan naar online lessen. Maar tijdens de online lessen kwam ik erachter dat ik véél meer zag dan in de fysieke studio en beter aanwijzingen kon geven. Daarom denk ik – na 10 jaar fysiek les te hebben gegeven – dat deze nieuwe manier van lesgeven beter bij mij past. Sterker nog ik denk dat ik op deze manier veel meer bereik. Het heeft er ook mee te maken dat mijn visie op de traditionele ”ashtanga”-wereld veranderd is door de jaren heen. Hieronder zal ik uitleggen waarom die visie veranderd is.

De redenen waarom ik alleen ONLINE LIVE lessen geef:

1.

Zijn fysieke adjustments echt nodig?

Tijdens al deze jaren van lesgeven, ben ik steeds minder gaan geloven in ”fysieke adjustments”. Natuurlijk hielp ik leerlingen verder in de houdingen, maar diep in mijn hart weet ik dat het daar niet om draait. Het gaat om regelmatige ‘practice’. De discipline om gewoon op je mat te staan, ongeacht hoe je je voelt. En door regelmatige practice kom je zelf dieper in de houding; misschien langzamer, maar je bent je wel bewuster van het proces. Bovendien voel je een houding beter als je zelf bewuster wordt hoe je in die houding staat. In het afgelopen jaar (tijdens de online LIVE lessen) heb ik gemerkt hoe sterk mijn leerlingen zijn gegroeid zonder fysieke adjustments. Door ze verbaal te begeleiden en ze aan te wijzen welke spiergroep ze moeten aanpassen of hoe ze lengte moeten blijven maken, draag ik eraan bij dat ze het proces veel bewuster ervaren. Het voelt als een groot cadeau voor mij.

2.

Fysieke adjustments and #metoo

Ook ben ik van mening dat sommige ”fysieke adjustments” binnen de ashtanga niet gepast zijn. Vanwege de #metoo-ervaringen ook binnen de ashtanga wereld voelden fysieke adjustments niet meer correct. Het is totaal niet mijn intentie om hiermee andere ashtangi’s te kwetsen. Ik wil alleen zeggen dat het voor mij niet meer goed voelde, waardoor ik er een enorme afkeer van heb gekregen. Mijn drang om het op een andere, en toch op een veel effectievere, manier te geven is hierdoor ontstaan. En dit kan zeker zonder aanraking, zoals ik hierboven heb verteld.

3.

Op de mat staan zonder dwang

Ik geloof in het Ashtanga systeem, in die zin dat het vaste patroon aan houdingen mij een basis geeft op de mat. En ik denk dat dit ook voor anderen geldt. Maar traditioneel wordt er vanuit gegaan dat je 6 dagen op je mat staat, en dan ook nog de hele series doet. Ik ben er echter van overtuigd dat dit dus niet voor iedereen werkt. Je kunt niet onder dwang leren. Ik kan en wil als leraar geen dwang leggen op mijn leerlingen. Mijn ervaring is dat dwang averechts werkt. Ik ben daarom van mening dat Ashtanga voor iedereen en van iedereen kan zijn. Iedereen moet de ruimte krijgen om zelf te bepalen hoe vaak hij of zij op de mat wil staan, en welke houdingen en series hij of zij doet.

4.

Het stelen van de houdingen: Seriously?

Als je bekend bent met Ashtanga dan zal je waarschijnlijk weten wat er bedoeld wordt met ”stealing poses”. Voor diegenen die hiermee niet bekend zijn, zal ik het kort proberen uit te leggen: Traditioneel zal een ashtanga yoga-docent(e) je stap voor stap de houdingen leren. Hoe verder je in de series zit, hoe ”complexer” de houdingen worden. Als je een houding niet goed kan volgens een traditionele ashtanga leraar, dan zou je in principe niet verder mogen in die series. Met andere woorden: jouw practice houdt daar op en je doet alleen díe houdingen die je mág doen van je leraar. Maar als je toch graag een uitdaging ziet in die houding en deze toch probeert, dan wordt er gezegd dat je ”deze houding steelt”.

Ik geloof niet in ”het stelen van houdingen”. Yoga is van iedereen. Daarnaast geloof ik ook dat je kan en mag afwijken van bepaalde houdingen. Sommige houdingen zijn niet geschikt voor bepaalde personen. Als een houding gewoon niet werkt voor een bepaald lichaam, dan zal de leaar mee kunnen kijken en een alternatief kunnen aanbieden. Het heeft volgens mij geen zin om je ”strikt” te houden aan bepaalde houdingen en aan de manier waarop deze moet worden uitgevoerd.

5.

Leraar voor de leerling; niet andersom

Ik geloof dat ik – als leraar – er ben voor mijn leerlingen. En niet dat mijn leerlingen er zijn voor mij. Als een leerling een vraag heeft, dan mag hij/zij die stellen wanneer hij/zij wil.

Ik geloof in een warme, veilige en liefdevolle sfeer. Daarin kun je leren en groeien. Ik geloof NIET in een sfeer waarbij de yoga leraar bepaalt wanneer je mag praten, wanneer je mag lachen, of wanneer je wel of niet mag pauzeren.

Conclusie

Ik ben er’

Kortom, ik wil graag mijn leerlingen begeleiden op hun yoga-pad, wat dit pad ook mag zijn.
Als een leerling behoefte heeft aan een strikte ashtanga-practice, dan ben ik er.
Als een leerling graag handstands wil leren, dan ben ik er.
Als een leerling een milde practice wil doen, dan ben ik er.
Als een leerling behoefte heeft aan een korte practice, dan ben ik er.
Als een leerling moeite heeft om op de mat te staan in de vroege uurtjes, dan ben ik er.
Niemand staat er alleen voor. Ik sta 6 dagen in de week klaar voor mijn leerlingen, wat ze ook willen leren.


ashtanga